Mix Up Your Shoes

Vaak horen wij van klanten dat zij één paar sportschoenen hebben en deze net zo lang gebruiken tot ze aan vervanging toe zijn. Het is echter in vele opzichten beter om regelmatig je sportschoenen af te wisselen. Uit onderzoek blijkt dat dit de kans op blessures zelfs met 39% vermindert. Wij leggen je graag uit hoe dit komt en hoe je sportschoenen afwisselend kunt gebruiken om zelf blessures te voorkomen.


Bij een andere beweging hoort een andere schoen

Per tak van sport zijn er schoenen te koop die speciaal zijn ontwikkeld voor de bewegingen die bij deze sport horen. Zo hebben wij ook volleybal-, handbal- en hockeyschoenen in ons assortiment. Maar als je bijvoorbeeld aan hockey doet, dan heb je waarschijnlijk niet altijd dezelfde training. Er zijn trainingen waarbij je conditietraining moet doen. Gebruik je daarvoor je hockeyschoenen, dan is de kans groot dat je last krijgt aan de voorzijde van je scheenbeen.

Een hockeyschoen is namelijk ontworpen om goed te kunnen draaien, wenden, keren en stoppen. Dit geldt ook voor indoorschoenen. Ga je daarop warmlopen, dan wil de schoen je eigenlijk bij elke stap tegenhouden. Je kunt op dat moment beter een hardloopschoen aantrekken, die is gemaakt voor een rollende en voorwaartse beweging.

Sportweken_Mix Up Your Shoes_KortingBekijk het schoenenaanbod

Schoenen afwisselen maakt spieren beter belastbaar

Ook bij sporten waar je steeds dezelfde beweging maakt, is het handig om twee paar schoenen af te wisselen. Kies voor schoenen van verschillende merken of schoenen met andere eigenschappen. De spieren, pezen en banden in je voet moeten dan net even anders gaan werken en worden daardoor sterker. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bij trainingen een schoen te dragen met veel stabiliteit en demping en tijdens wedstrijden een model wat juist sneller en soepeler is. Als je alleen aan hardlopen doet, kan je een stevige schoen met een flexibelere schoen afwisselen.

Uiteindelijk worden je spieren beter belastbaar, waardoor ze beter tegen veranderingen kunnen. Hierdoor zullen blessures minder snel optreden. Dit kan een groot voordeel zijn als je een sport beoefent die overgaat van zaal naar veld. Je voeten schrikken als het ware minder van de nieuwe ondergrond. Daarnaast is de kans op overbelasting kleiner, omdat je niet continu dezelfde spieren belast.


De demping van een schoen heeft rust nodig bij fanatiek sporten

Het is niet alleen goed voor je voeten om af en toe van schoenen te wisselen, maar ook voor de sportschoenen zelf. De demping van de tussenzool veert in bij het sporten en heeft minimaal 24 uur nodig om weer terug te veren naar de normale dikte. Wanneer je meer dan drie keer per week sport kunnen schoenen niet goed luchten en gaat de demping versneld achteruit. Twee paar schoenen gaan daardoor langer mee dan twee keer één paar schoenen.

Kortom, de kans op blessures is kleiner als je: de juiste schoen kiest op basis van de activiteit die je gaat ondernemen; je schoenen afwisselt bij meer dan drie keer per week sporten; verschillende schoenen gebruikt voor dezelfde activiteit. Er is minder kans dat een blessure optreedt, doordat je op deze manier de pezen en spieren in je voeten en benen verschillend belast en je sportschoenen tussendoor tijd hebben om terug te veren.

Heb je nog vragen of sportgerelateerde klachten? Onze bewegingsexperts denken met je mee en kunnen je helpen als je van plan bent om nieuwe sportschoenen aan te schaffen.

Meer lezen over dit onderwerp?

Haagse Korfbaldagen

Tuesday 30 October 2018

Xcelsior op de Haagse korfbaldagen zaterdag 3 november. Hoe kunnen wij jou helpe...

TCS Amsterdam Marathon 2018

Monday 29 October 2018

Leuk om te zien. Onze partner Mizuno was hoofdsponsor van de TCS Amsterdam Marat...

Hofpas partner

Tuesday 09 October 2018

Wist u dat wij partner zijn van De Hofpas? Lees hier meer over de voordelen.